برترین دانشگاه‌های مدیریت کسب‌وکار (MBA) در جهان


MBA یک درجه‌ی بین‌المللی به رسمیت شناخته شده به منظور توسعه مهارت های مورد نیاز برای مشاغل در کسب‌وکار و مدیریت است. ارزش MBA به دنیای کسب‌وکار محدود نمی‌شود، آن هم‌چنین می‌تواند برای کسانی که به دنبال یک حرفه مدیریتی در بخش دولتی، صنعت خصوصی و غیره باشند مفید باشد.

براساس رتبه‌بندی Bestmaster سه دانشگاه، مدرسه کسب‌وکار هاروارد آمریکا، دانشکده مدیریت Desautels کانادا و دانشکده مدیریت اسلون آمریکا در زمینه MBA برترین دانشگاه‌های آمریکای شمالی هستند. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد این دانشگاه‌ها بیان می‌کنیم.

سه نمونه از برترین دانشگاه‌های مدیریت کسب‌وکار (MBA) در جهان:

 

640px-Harvard_business_school_baker_library_2009a

1) دانشکده کسب‌وکار هاروارد:

مدرسه بازرگانی هاروارد دانشکده ارشد دانشگاه هاروارد بوستون ماساچوست است. این دانشکده یک برنامه تمام وقت MBA ارائه می‌دهد و یکی از بهترین دانشگاه‌هایی MBA است. این مدرسه در سال 1908 تحت عنوان دانشکده علوم انسانی با سرمایه 3.2 میلیارد دلار شروع به کار کرد، در سال 1910 مستقل شد و در 1913 یک واحد اداری جداگانه تاسیس کرد. در سال 1965 اولین گروه از زنان برای آموزش به این دانشگا ه وارد شدند.

این دانشگاه جزو اولین دانشگاه‌هایی بود که MBA را ارائه می‌کردند، در این مدرسه برای اولین بار در جهان دوره MBA با ۱۵ عضو هیئت علمی به علاوه ۳۳ دانشجوی عادی و ۴۷ دانشجوی خاص ارائه می‌شد. این دانشکده هم‌اکنون دانشکده یک برنامه دوساله MBA عمومی‌ (در سال اول دروس اجباری و در سال دوم دروس انتخابی) ارائه می‌دهد.

مدرسه کسب‌وکار هاروارد از همان ابتدا در رتبه‌های نخست مدارس کسب‌وکار قرار می‌گرفت، البته رتبه‎‌بندی‌های بسیاری وجود دارد و مرتبا جای رتبه‌های نخست با هم فرق می‌کند، اما چیزی که واقعا مهم است این هست که دانشکده کسب‌وکار هاروارد همواره جزو چند رتبه برتر MBA قرار می‌گیرد.

فارغ‌التحصیلان قابل توجه:

راهول باجاج مدیرعامل شرکت باجاج آتو

ریموند دبلیو بیکر، مدیر Global Financial Integrity

گی برویه ، مدیرعامل سیج گروپ

چارلز بانچ، مدیر عامل شرکت صنایع PPG

آنا پاتریشیا بوتین، مدیرعامل شرکت سانتادر انگلیس

 

2) دانشکده مدیریت Desautels کانادا

دانشکده desautels یکی از دانشکده‌های برتر دانشگاه مک‌گیل است و این دانشگاه طیف وسیعی از برنامه‌های کسب‌وکار را در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای مدیریت را ارائه می‌کند. هم‌چنین این دانشگاخ یک برنامه تمام وقت MBA دارد که همانند دانشگاه هاروارد همواره جزو برترین‌ها در رشته MBA است.

این دانشکده در سال 1906 به عنوان مدرسه تجارا مک‌گیل تاسیس شد. در سال 2005 این دانشکده به افتخار Marcel Desautels که بیش از 32 میلیون دلار به دانشکده هدیه داده بود به نام دانشکده Desautels نام‌گذاری شد.

این دانشکده MBA را به صورت تمام وقت در دو سال ارائه می‌کند، دانشجویان می‌توانند در امور مالی، بازاریابی، استراتژی جهانی، رهبری، تکنولوژی و نوآوری تمرکز کنند و بیش از 50 دوره اختیاری هم انتخاب کنند.

فارغ التحصیلان قابل توجه:

ادگار برونفمن ، مدیرعامل شرکت Seagram

Aldo Bensadoun مدیرعامل شرکت ALDO

توماس موناهان مدیرعامل شرکت CIBC Mellon

 

3) دانشکده مدیریت اسلون آمریکا

دانشکده مدیریت اسلون (که هم‌چنبن با نام MIT) نیز شناخته می‌شود در کمبریج ماساچوست ایالت متحده آمریکا واقع شده است. مدرسه اسلون مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌دهد و تاکنون بیش از 20000 فارغ‌التحصیل در سطح جهانی داشته است. بهترین برنامه آن MBA تمام وقت است که یک رشته عالی در جهان محسوب می‌شود و از بیش از 60 کشور جهان هر سال دانشجو می‌پذیرد.

بر طبق نتایج best master این دانشگاه رتبه سوم را از بین دانشگاه های آمریکای شمالی دریافت کرده است.

فارغ‌التحصیلان این دانشگاه عبارتند از:

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

Mitch Kapor، بنیانگذار نرم‌افزار لوتوس

Carly Fiorina مدیرعامل شرکت هیولت پاکارد

کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل 

منبع: وب سایت بازاریابی