دانستن شیمی تقریباً برای همه مفید است. شیمی در اطراف ما و در تمام اوقات در جریان است.شیمی در بیشتر جاها وارد شده است.  دانستن شیمی برای پزشک - وکیل- مکانیک - آتش نشان و حتی شاعران مفید است. در اهمیت شیمی تردیدی نیست.بخش اصلی تلاش ما برای ساختن مواد جدیدی که زندگی را راحت تر و ایمن تر می کند-یافتن منابع جدید انرژی فراوان و بدون آلودگی- شناسایی و تشخیص بیماری ها و آلاینده ها و کشف معادن - و درک و پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری هایی که سلامتی و منابع غذایی ما تهدید می کند به شیمی مربوط می شود. حتی اگر در شغل آینده ی شما به کارگیری روزانه ی اصول شیمی ضروری نباشد دانستن شیمی تاثیر زیادی بر زندگیتان خواهد داشت.

همه روزه روزنامه ها توجه ما را به سوی شیمی جلب می کند : آب- نفت - بنزین- مواد سوختنی -کلسترول و بیماری آن - چربیهای اشباع نشده- هورمونهای رشد و استروییدها( دویپنگ)-حشره کش ها- گاز منوکسیدکربن( قاتل خاموش)-آلایندهای هوا- فرمونهاو ترکیبات بیوتکنولوژی -عوامل سرطان زا- عوامل شیمی درمانی-تشخیص دی ان آ و ژن ها وژنتیک و شبیه سازی-طلا و نقره -بارور کردن ابرها و نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی  و پلاسما.چه جنگها که بر سر نفت و منابع آب در نگرفته است.اقتصادی ترین مسله جهان یعنی منابع انرژی نفت و سوخت و انرژی هسته ای - داروها با شیمی در ارتباط است.دو خطر بزرگ  که زندگی ما را تهدید می کند مثل کاهش لایه اوزون و اثر گلخانه ای  با شیمی ارتباط است. پس عقل ایجاب می کند که بهتر است شیمی را مطالعه کنیم.تمام مردم و چیزهای خارق العده ای که دنیای اطرافتان را پر کرده اند به طریقی با شیمی در ارتباط هستند! شما از مواد شیمیایی درست شده اید و هر روز از آنها استفاده می کنید- وقتی نفس می کشید، یک لیوان آب می نوشید، موهایتان را می شویید یا یک اسنک می خورید. این کارهای معمول– و خیلی کارهای دیگر- همه با مواد شیمیایی و شیمی مرتبط اند. نیاز طبیعی شما برای درک اینکه چگونه این چیزها اتفاق می افتند شاید بهترین دلیل برای مطالعه شیمی است. شیمی، با دقتش بر کار روی دنیای طبیعی ، نیازتان برای دانستن و درک کردن این مسائل را براورده می سازد.

در طول روز شما انتخاب هایی می کنید: چه بخورید؛ چه بپوشید، کی مطالعه کنید و چقدر بخوانید. بعنوان شهروند این سیاره از شما می خواهند که در مسائلی مهمتر شرکت کنید. انرزی هسته ای قابل قبول است یا منابع انرژی بهتری وجود دارند؟ پاسخ های مناسب برای مساله ی گرم شدن جهانی و تحلیل لایه اوزن چیست؟ منابع محدودی در اختیار دارید، کدامیک حمایت بیشتری می خواهد: برنامه های فضایی یا پیدا کردن درمانی برای سرطان؟ آزمایشاتی که در وراثت دست می برند باید درست شوند یا جلوی آنها را گرفت؟ دانش اساسی شیمی و دیگر علوم می تواند در رسیدن به نظر هایی مطلع و انتخاب راه حل مناسب درباره ی این مسائل کمک کند .

اگرچه تعداد کمی از مردم شیمیدان های حرفه ای می شوند، اما شغلی در حیطه کاری شیمی می تواند قانع کننده باشد. این دوره مقدماتی می تواند به شما کمک کند که آیا شیمی برای شما یک شغل است یا نه .

به عنوان یک شیمیدان، می توانید محصولاتی چون پارچه، رنگ، دارو یا لوازم آرایشی تولید کنید. شاید بتوانید روش هایی برای آلودگی، پاکیزگی محیط زیست یا جلوگیری از تخریب لایه اوزون پیدا کنید. می توانید دانش تان را با تدریس، آزمایش داروها یا بررسی محصولات تولیدی به اشتراک بگذارید. اغلب اوقات، از شیمی برای رسیدن به هدفی خاص استفاده می شود. هدف می تواند فرمول نویسی رنگ یا چسبی جدید یا وضع پروسه هایی برای آزمایش پزشکی جدید باشد. چنین اهدافی مثالهایی برای شیمی کاربردی یا تکنولوژی شیمیایی هستند. در شیمی کاربردی، دانش علمی در راه هایی استفاده می شوند که هم می توانند به مردم و محیط زیست سود برسانند و هم زیان.

مذاکرات سیساس و علمی درباره ی کاربردهای دانش علمی گاهی بطور جدی درباره ی خطرات و منافع تکنولوژی به مذاکره می نشینند. علاوه بر شیمی کاربردی،  شیمی محض هم داریم. مانند دیگر دانش های محض دیگر، شیمی محض هم در رابطه با خودش دانش ذخیره می کند. همانطور که در این کتاب می خوانید، راه های زیادی را میشناسید که بر زندگی تان اثر می گذارد. و شاید برای خودتان کاری در ارتباط با شیمی در نظر بگیرید !